Utazások
Svájc, paták, hegyomlás PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Sulyok Zoltán

Érdekes expedícióba keveredtem délután. Egy fekete túrára indultam, hogy Falkenstein várromjaira feljussak, s a semmi tetején elmélkedjek, s élvezzem a Természet adta energiákat. Félúton viszont letértem a járt útról, s egy, a magasból már többször látott barlang nyílásnak vettem az irányt. A fekete fokozat még feketébb lett, hozzá véve, hogy két utamból kétszer futottam kőomlásba, ma reggel hatalmas robajjal köszöntött a hegy, illetve vadcsapás volt csupán, mit követni tudtam a meredélyen. Ahogy a sziklafalhoz értem megláttam, hogy a barlang csak egy kis víznyelő, illetve ami az érdekesebb, hogy a vadcsapás megindul fel a sziklákra. Graübünden kanton jelképéhez, az Alpesi Kőszáli Kecskéhez már volt szerencsém egyszer egy erdei kocogás során, viszont ezen kitaposott ösvény vonzott. A sziklák tövében, felfelé vezető kis út (sajna a képek nem adják vissza) egy pillanat alatt átcsapott Bear Grylls kalandba. Őszintén szólva már az elhagyott erdő, izgalom elég volt számomra, s attól, hogy több helyen is patás ürüléket láttam, még nem gondoltam, hogy szerencsével járhatok. Faköltemények adtak pihenőhelyet, melyekre támaszkodni, felülni lehetett. Jó volt a csendben ejtőzni. A sziklák viszont megindultak. Nem durván, de azért az alpesi csendet eléggé megtörték. Az előző Kőszáli Kecske találkozásom ugyanígy kezdődött. A meredek falon a paták megindítják a kis, közepes omlásokat. Csendben vártam egy U alakú fatörzsbe beülve. A kövek potyogtak, én kukkoltam a fa biztonságából. Negyed óra után feltűnt két példány. Sajna fotóhoz messze voltak, s nem is felém tartottak, hanem feljebb sétikáltak, viszont magasztos volt őket kb. 30 méterről figyelni. Utánuk indultam, de az Ő sétikájukhoz már nekem komoly felszerelésre lett volna szükségem. Sebaj a fő csapásukat megleltem, sőt tovább is mehetek, elegendő felkészültséggel.
Ami még érdekes volt, az a lejutásom, mivel addig űztem a vadat, hogy egy csapás nélküli, csakis gatyafékkel teljesíthető hegyoldalon találtam magam. Ahogy jöttem le, akkor láttam meg magam előtt a már fent említett úriembert, s ahogy szánkó gyorsasággal siklunk le al felen. Csúsztunk...
Hajrá! aba

Sulyok Zoltán
elnök

Zöld Szikla a zöld szigeten - Ír kaland 2010 október 15-19. PDF Nyomtatás E-mail
2011. január 07. péntek, 20:20

Saját zsebbe nyúltunk, hogy szélesítsük alapítványunk természetvédelmi tapasztalatait nemzetközi terepen ismét. Úti célunk a Wicklow Mountains Nemzeti Park volt Írországban. Varga Patrik Zöld Sziklás társunk biztosított szállást és nem csekély segítséget, hogy a smaragdzöld csodákat megismerhessük. Művészet- és természetvédő mivoltunk ki lett szolgálva maximálisan. Sok koncertet, bulit megszervezve, látogatva nyitott szívvel torokkal érkeztünk meg Dublinba, melyről nem sok valós elképzelésünk volt. Hát azóta van...
Éjjeli landolásunk után a szálláshelyünkre baktatva, barátunk Patrik a Temple Bar elnevezésű "kocsmanegyeden" keresztül vezetett minket, hogy meglássuk, mitől is Ír az ír. A lenyűgöző épületek, az illatok, ízek és a vidám, harsány mulatozás jól ábrázolta, milyen egy helyi kocsmázás. Koncertek mindenfele, Hard Rock Caffee persze, Nikki Six és C.C Devil ereklyékkel, Guinness minden mennyiségben..., élmény bomba. Első nap ellátogattunk a dublini botanikus kertbe, ismerkedve lokális növényekkel, és a St. Stephen's Green Parkban is jártunk, ami jól visszaadta a helyiek zöld gondolkodását. Sorolhatnám az érdekességeket, nevezetességeket, melyeket feltétlen meg kell nézni, dehát oda kell utazni , és meg kell nézni (információkkal szívesen szolgálunk)! Dublin megér több misét is. Amit viszont megemlítenék még, az fő úti célunk, a Wicklow Mountains. Autó hiányában (sajnos) szervezetten indultunk útnak, a hegyekbe. A vidéki ír táj lenyűgöző, és kiemelném a rideg állattartást, melyet rendesen gyakorol népük (példaértékű). A kopár vagy éppen fűzöld hegyekbe érve szájtátva csodáltuk a hazánkétól annyira eltérő formákat, növénytársulásokat. A fénypont az Upper Lake elénk tárulása volt. Sajnos idő , illetve az ír- angol nyelv kellő ismeretének hiányában túrázásra, kellő feltérképezésre nem volt lehetőségünk, így ismétlésért kiállt az út. Vadregényes utak nem vezettek a tavakhoz, csakis kiépített betonutacska, ami kissé illúzió romboló volt. Kelta temetők, gyapjúfeldolgozók, és helyi ízek kísérték még a
nemzeti parkban megtett utunkat. Szakmai szempontból nem volt túl sikeres a parkban tett látogatásunk, mivel inkább "egyszerű" turista utazásnak szánták a programot,
viszont még így is felejthetetlen élményt nyújtott az út (a fecsegő vezetőt leszámítva).
Tehát: Wicklow, Temple Bar ódon kocsmái, Guinness Store House, St. Jame's(on) Gate és whiskey, sör minden mennyiségben,. St. Patrick Tower és Chatedral, az óriás tű az O'connell streeten, séták a Liffey partján, Ír tenger, lüktető, mégis befogadó Dublin, jófej és részeg írek, és felülmúlhatatlan vendéglátóink. LÖSZünk még Írországban.
Köszi Niki és Patrik!

Görögországi nyaralás, kicsit másként! PDF Nyomtatás E-mail
2010. november 10. szerda, 11:38

Egy szokványos tengerparti nyaralást élménybeszámolójában általában a strandolás, pár fakultatív program, és az adott hely közösségi vagy éjszakai élete szerepel. De csak a nyaralók kis része veszi a fáradságot, hogy  gyalogosan induljon felderíteni az adott hely környezetei értékeit.

Jómagam, Görögország (Chalkidiki -félsziget) ezen kevésbé ismert oldalából mutatok be pár részletet.

2010. június elején egy hetet töltöttem Görögországban. A szokásos tengerparti kellékek mellett, az én csomagomban helyet kapott egy túracipő is. Kora reggel, ébredés után neki is vágtam a közeli kisebb hegy (750 m) megmászásának. Természetesen, a távolból látható felvezető ösvény eltűnt mire a hegy lábához értem. Helyén ugyanis ritkább növényzettel borított, kis nyúlcsapást találtam, és a szép zöld növényzet, melyet messziről fáknak véltem, a közelbe érve már csak 1-1,5 m magasságú bozótosnak bizonyult.  A mediterrán szúrós bozótról (macchia) persze már sokat hallottam, és tanultam, de szúróssága messze felülmúlta az elképzeléseimet. A növénycsoportban található, általam felfedezni vélt fajok pl.: karmazsintölgy (Quercus coccifera, Fagaceae), olajfa (Olea europaea), rekettye (Genista) mirtusz (Myrtus), a szárazság és a növényevők ellen, olyan hatásos védelmet alkalmaz, hogy minden érintés komoly fájdalommal jár. A kora reggeli indulás ellenére, a hegy közepére érve, a túrámat nehezítve a hőség már-már elviselhetetlen, a nap kegyetlenül éget és a derékig érő növényzet semmi árnyékot nem ad. De a kb. 2 órás kapaszkodás utáni, a hegytetőn található két nagyobb fenyő árnyéka és a panoráma kárpótól. Olyan végtelen táj tárult a szemem elé, amit csak átélni lehet elmesélni nem, és sajnos a fényképek sem tükrözik élethűen.

A következő napon meglátogatott terület, egy kisebb hegyről lecsorgó patakvölgy volt. Száraz évszak lévén, a patakmederben csak bokáig érő víz csordogál. A növényzet itt teljesen más a hegy többi részéhez képest, az egész évben elérhető víz miatt. Az utam elején, gondozott olajfaliget mellett haladtam el, majd a hegyen ejtett „sebhely” következett, amit egy kisebb kőfejtő okozott. Szerencsére ezzel, az emberi tájátalakítás kézenfekvő nyomai el is tűntek, innen a táj látszólag érintetlen.

A harmadik túrámnak egy kisebb hegyet választottam, a táj és a növényzet megegyezik az elsőnek meglátogatott hegy növényzetével, csak amikor a gerincen átérek, akkor jön a meglepetés. A hegy mögötti völgyet szemétlerakónak használják, de megítélésem szerint nem csak magánemberek, hanem nagyipari gyárak is. Legalábbis a szemét mennyiségéből, és összetételéből erre következtetek. A völgyben valamikor egy tó lehetett, erre utal, hogy a megmaradt kis vizekben kifejlett kaszpi teknősök (Mauremys caspica) próbálnak „túlélni”. A szeméttel telerakott tómaradványban már valószínűleg nem szaporodnak, mivel csak kifejlett egyedeket találtam, valamint szaporodásnak semmi nyoma nem volt látható. Meglátásom szerint, ez a hely fricska a Ramsari egyezménynek, pedig Görögország 1975-ben az elsők között írta alá.

Íme, néhány kép a tájról és persze az állat és növényvilágról.

{vsig}2010/gorog{/vsig}

«ElsőElőző123KövetkezőUtolsó»

1. oldal / 3

Top joomla templates, personal website hosting.